יום רביעי, 16 בפברואר 2011

12.2- Happy 154 birthday Eugène

יחסית לאדם שמעולם לא הגדיר את עצמו כאמן, יוג'ין אטז'ה(Eugène Atget) בהחלט עורר וויכוח בעולם האומנות.
עבודתו של אטז'ה שמוערכת על ידי היסטוריונים בכ10,000 צילומים! כמות אסטרונומית לצילומי פלטות זכוכית 8X10 אינטש, היתה קיטלוג של העיר פריז. יוג'ין צילם וצילם את הרחובות, מעקות פריטים מהנוף העירוני, אנשים ונופים. רק לאחר מותו כאשר כל אוסף התמונות שלו שנותר נתרם למוזיאון ה MOMA היוקרתי בניו יורק על ידי ברניס אבוט.
מלבד הכמות והאופי הדקדקני בתיעוד העיר, הפן המפתיע של עבודתו הוא ההשפעה שלו על עולם האומנות הצילומית.
צלמים סוריאליסטים כדוגמאת מאן ריי שאבו ממנו השראה ואמרו ש"מצלמתו של אטז'ה משנה את התוכניות הנורמאליות של המציאות".
צלמים שאופיינו על ידי ריאליזם פשוט- הצגת המציאות כמות שהיא כדוגמאת ברנד והילה בכר, גם הם שאבו ממנו השראה ואף הפילוסוף וולטר בנימין אמרשהוא מוחק את האווירה "מנקה", "שוטף" אותה מהצילום.
ווקר אוונס, אחד מצלמי הרחוב המפורסמים של ארצות הברית אמר עליו "לאטז'ה יש יכולת לירית להבנת הרחוב". כך שאנו ראוים שלא רק שקבוצות שונות לחלוטין בהבנתם את עולם האומנות שאבו ממנו השראה, אלא שגם הבינו את צילומיו שלו בצורה שונה לחלוטין.
זו הייחודיות של אטז'ה, הוא יודע להתמקד בפרטים ולהציג את הכלל, להראות את אווירת הרחוב תוך כדי תצוגה במבט אובייקטיבי.
בחרתי להביא אובייקט כדוגמאת אלו שאטג'ה הביא, כי בכל זאת, את פריז לא יכולתי להביא.
והמקור:


תוויות: , ,

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית